Om nooit te vergeten….

Dementie – Project Beeldende Vorming Havo 4
Kunst om kennis te delen en taboes te doorbreken: het werkt!   

Oud-wethouder Joan Veldhuizen heeft in 2016, samen met een drietal docenten Beeldende Vorming van het Pius X-College, het initiatief genomen om een kunstproject uit te voeren rondom dementie. Dit bleek zo’n groot succes dat het project nu jaarlijks terugkeert binnen de klassen beeldende vorming 4H en 4V. In dit project staat het laten zien van de persoon achter de ziekte centraal. Als iemand getroffen wordt door dementie, dan komt de ziekte namelijk vaak op de voorgrond te staan. Wat soms vergeten wordt, is dat de persoon al een heel leven achter de rug heeft en nu ook nog wensen, dromen, meningen en humor heeft. Kortom, iemand is vooral een mens. 

Voor dit project gaan wij met de gemeente, die zich “dementievriendelijke gemeente” mag noemen en diverse instanties die met dementie te maken hebben in hun werk (het dementieplatform, de Floriaan, een verpleegtehuis voor mensen met dementie, Zuidzorg en de zorgboerderij de samenwerking aan. Dit vergt een hoop organisatie en planning en een goede begeleiding van de leerlingen binnen het project van de verschillende partijen. Leerlingen weten vaak maar weinig over het onderwerp en weten al helemaal niet dat dementie een steeds grotere ziekte is in onze tijd. Wat wij bovendien zeer waardevol vinden is dat leerlingen tijdens dit project allerlei vaardigheden leren die van belang zijn voor het “leren voor de toekomst” (de zogenoemde 21st Century Skills).  Te denken valt aan: communicatieve vaardigheden, zelfverantwoordelijk werken en zelfstandig leren, samenwerken met anderen, reflecteren, doorzettingsvermogen, procesmatig werken en creatief denken; het zit allemaal in deze opdracht. 

Het project bestaat uit verschillende stappen, waarbij bovenstaande vaardigheden worden aangesproken: – een brede oriëntatie op het onderwerp – het voorbereiden, regelen en houden van een interview met iemand met (beginnende) dementie – ontwerpen en idee uitwerken; kiezen voor een beeld/uitwerking en hier het juiste materiaal en technieken bij kiezen – De uitwerking tot een 2D/3D beeld; de bedoeling hierbij Verder een foto van de betrokken collega’s, Marjan Wester en Mariëlle Swinkels.is dat door middel van kunst leerlingen de kijker proberen te “raken”, zodat men gaat nadenken over het onderwerp en bepaalde gevoelens erbij krijgt. – Een expositie in het gemeentehuis van Bladel, waarbij ouders, familie van de leerlingen, de geïnterviewde en hun familie en betrokkenen worden uitgenodigd. De werken zijn te zien en daarbij ook teksten die leerlingen zelf hebben geschreven, waarbij ze ingaan op de ontmoeting met de persoon, het werkproces en wat het project voor hun heeft betekent en wat het met hen heeft gedaan. 

Foto van Marjan Wester en Mariëlle Swinkels.
Tijdpad voor dit project kunt u opvragen bij Marjan Wester, m.wester@piusx-college.nl 

Download

Groeiboek

Het doel van dit boek is om deze ervaringen en kennis overdraagbaar te maken, zodat meerdere scholen hiervan gebruik kunnen maken.

Door kennis te delen en voort te bouwen op elkaars kennis, kun je als Brainport Scholen efficiënter werken.

Download Groeiboek